Innovating While Leading: The Dual Role of Modern Leadership
Gostovanje na konferenciji People&Tech i panelu: Ivan Gadže, Frane Šesnić, Lana Novaković, Duje Bralić i Marina Dražić / People&Tech People&Tech – Creating technology. Changing culture.
Voditi i inovirati: dva svijeta, jedna odgovornost
Timovi i zaposlenici koji imaju slobodu realizirati zadatke na svoj način lakše istražuju, koriste raznolike alate i znanja, stvaraju više inovacija bilo u proizvodima ili načinu na koji svakodnevno rade. U startupima i malim, agilnim timovima vođenje i inoviranje su isprepleteni, granice gotovo ne postoje. Agilni timovi naviknuti su na ubrzani feedback, brze iteracije i hrabro testiraju nova rješenja jer je stalno inoviranje proizvoda i načina rada zapravo ključ opstanka.
Što je organizacija veća, to je struktura izraženija – tu se javlja pravi “dual role”. Veliki sustavi ulažu značajno više u razvoj inovativne kulture, ali zbog definiranih procesa i stroge podjele odgovornosti često dolazi do sukoba između operativne kontrole i potrebe za kreativnošću. Lider mora balansirati: održavati operativnu jasnoću i učinkovitost, ali i graditi kulturu eksperimentiranja koja nije svedena na još jedan “projekt”.
Voditelji timova presudno utječu na inovacijski potencijal tvrtke. Oni mogu istovremeno biti najveći pokretači kada zaposlenicima daju prostor za kreativan dijalog, ali jednako i najveći blokatori kada mikromenadžmentom zadataka guše svaki pokušaj eksperimentiranja.
Kako inovirati – spontano i organizirano
Inovacije u organizaciji mogu se događati spontano kao rezultat rješavanja konkretnog problema, ali i kao strukturiran proces koji je baziran na R&D sekcijama ili stručnjacima poput innovation managera ili stratega. Spontano ili organizirano, ključ uspjeha leži u povezivanju inovacija sa strateškim ciljevima.
Danas više nego ikad tehnološki alati ubrzavaju razvoj proizvoda, npr. umjetna inteligencija i automatizacija prisutni su u svim fazama razvoja proizvoda, od analize podataka do modeliranja MVP-a i testiranja prototipa s korisnicima. S druge strane veće tvrtke više ulažu u inoviranje poslovnih procesa radi optimizacije rada resursa i smanjenja troškova (customer journey procesi, back-office procesi, marketing i komunikacijski procesi..).
Stoga, imati na umu da,
- Inoviranje nije samo gašenje požara – fokusirajte se i na projekte s dugoročnom vrijednosti, a ne samo na quick winove koji rješavanju trenutne najveće probleme.
- Otvorene inovacije – uključite se u partnerstva npr. akademije, industrijska proizvodnja, startupovi, to su korisne prilike za stjecanje novih znanja i uvida.
- Fokus na korisnika – prava održiva inovacija dolazi iz dubinskog razumijevanja potreba stvarnih korisnika kroz stalna istraživanja i testiranja. Uključite krajnjeg korisnika u sve faze ideacije i razvoja.
- Jasni kompetencijski okviri – pametno razvijajte konkretne kompetencije potrebne za inoviranje (kreativnost, empatija, kritička analiza, digitalna pismenost, timski rad, prilagodljivost). “Quick win” alati za stvaranje inovacijske kulture poput petka za inovacije, talent poola ili nagrađivanja sami za sebene nisu dovoljni. Ključna odgovornost HR-a je mapirati potrebne vještine i znanja za dugoročne inovacijske inicijative te ih proaktivno ugrađivati u zapošljavanje, razvoj i ocjenjivanje timova.
- Voditelji timova / lideri trebaju stalno razvijati vlastite kompetencije kroz inovativne edukacije, leadership programe i mentoriranje usmjereno na transformaciju kulture.
Innovating while leading nije samo moderna fraza. To je realna potreba balansiranja između operativnog pogona i kulture inovacije – bez pravih kompetencija i jasne strategije, inovacije ostaju na razini veselih inicijativa, a ne održiva vrijednost.
! Savladajte kreativne tehnike inoviranja Edukacije – Prototip05
